Ads 468x60px

Pages

Wednesday, May 25, 2011

Home » , , , , , » Harga minyak RON95,diesel dan LPG kekal

Harga minyak RON95,diesel dan LPG kekal

Assalamualaikum..


Harga minyak RON95, diesel dan LPG kekal

Berita baik untuk rakyat Malaysia bila Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Pengguna Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebentar tadi mengumumkan Harga minyak RON95,diesel dan LPG kekal.Pengumuman ini suatu keputusan yang melegakan hati rakyat kerana aku rasa kenaikan harga minyak terutamanya minyak RON 95 dikekalkan.

Bagi aku minyak RON 95 tidak patut dinaikkan sebab kebanyakan penggunanya golongan yang susah dan sederhana.Subsidinya patut kekal.Apa yang patut kerajaan tumpukan ialah penyelewengan,rasuah dan korupsi antara pemimpin untuk mengurangkan beban hutan kerajaan.

Tetapi keputusan untuk mengekalkan harga minyak RON95,diesel dan LPG ni tidak dijamin jangka masanya.Namun, pada masa yang sama kerajaan akan tetap meneruskan kajian rasionalisasi subsidi secara menyeluruh berikutan peningkatan harga minyak dan gas di pasaran global.


Mengikut mynewshub kenaikan tariff elektrik dan harga petrol RON 95 yang sepatutnya diumumkan oleh Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air Datuk Peter Chin Fah Kui hari ini ditangguhkan setelah kerajaan mengambil kira beban yang terpaksa ditanggung oleh rakyat ekoran kenaikan.Kali terakhir semakan tarif elektrik dibuat ialah pada bulan Mac 2009 di mana tarif telah dikurangkan dari 32.5 sen/kWj kepada 31.31 sen/kWj.

Semoga pengekalan harga minyak RON 95 ni bukan bertujuan untuk memancing undi untuk PRU akan datang.Kerajaan kena cari alternatif lain untuk mengurangkan bebanan hutang kerajaan kerana kenaikan harga minyak dunia ni.

kredit: teratakarmo

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...